Boek: Programmeren voor kinderen

 

BOEK: Programmeren voor kinderen

In het boek programmeren voor kinderen vind je leuke games om te gaan maken. Hieronder vind je een lijst van de games, met een korte uitleg van het spel. En daarbij linkjes naar spelen (projecten) in scratch.

Hier de link naar de studio in Scratch waar alle games bij elkaar staan

 

Per project zijn er linkjes naar:

  • Resultaat Project in Scratch: voorbeeld van een af project (om te spieken ;))

 

  • Leeg Project: Als je zelf de achtergrond en sprites niet wilt maken of kiezen kun je een leeg project Remixen en daar zelf code in maken

DE PROJECTEN

 

SPEL/ACTIE

 

Omschrijving

 

STARHUNTER

In dit spel moet de speler (de vis) sterren ophalen en daarbij zorgen dat hij de sterren niet raakt

 

 

 

 

 

Game resultaat

 

Game LEEG

 

LEEG SPEL is er niet. De sprites kun je zelf in Scratch selecteren. Kies de bal met meerdere kleuren (uiterlijken)

CIRCLE WARS

Je bent de blauwe cirkel. Beweeg met de muis. Wees snel. Probeer de groene vriend-cirkels te raken. Elke cirkel levert je 1 punt op.

Ontwijk de rode vijand-cirkels.Elke cirkel kost je 3 punten. Je wint als je 20 punten hebt. Je verliest bij -20 punten

 

 

LEEG SPEL is er niet. De sprites kun je zelf in Scratch selecteren. Kies de bal met meerdere kleuren (uiterlijken)

KAASJACHT

Probeer de kazen op te eten door door het doolhof te lopen. Je moet daarbij de kevers ontwijken. Er komen er steeds meer

 

 

 

 

SPRINGENDE AAP

Lanceer de aap door op de spatiebalk te klikken. Hij moet over de boom springen met een boogje om de 3 bananen te vangen.  Je kunt zelf bepalen in welke richting de aap springt en met welke snelheid. 

 

 

LEEG SPEL is er niet. De sprites kun je zelf in Scratch selecteren. Kies de bal met meerdere kleuren (uiterlijken)

BROKKEN OP DE BEZEM

De heks staat in het midden en wordt door de vleermuizen aangevallen. Deze komen van buiten naar binnen naar de heks toe. De heks kan op de vleermuizen schieten en zorgen dat ze niet wordt geraakt. Elke keer als ze geraakt wordt door de vleermuis ontploft ze en verliest ze een leven.

 

 

HONDENHAPJES

Hier moet de hond over de balkjes springen en daarbij lekker hapjes scoren. Probeer alle levels te halen

 

 

 

Gletsjerrace

De 2 auto's racen tegen elkaar over de gletsjer baan. Deze baan beweegt automatisch zodat het lijkt dat de auto's bewegen. De auto's kunnen bewegen en moeten ondertussen de ijsblokken vermijden en de diamanten verzamelen